om oss

alertes målsättning

Alerte strävar till att på ett effektivt sätt förse staden Jakobstad med nödvändiga tjänster som utförs med betoning på kvalitet. Eftersom vi förstår vikten av rätt resursfördelning genomför vi servicetjänster kostnadseffektivt och konkurrenskraftigt. Vi har inga mellanväggar som separerar avdelningarna från varandra utan jobbar alla mot samma mål. Detta kombinerat med en motiverad ledning skapar en trivsam arbetsmiljö som hjälper personalen att må bra och utföra sitt arbete med glädje.

Hur Alerte fick sitt namn

Alertes namn är taget från Peter Malms fregatt Alerte. På hösten år 1831 sjösatte Peter Malm sin ståtliga fregatt Alerte som överträffade alla de äldre fartygen i storlek. C. A. Humble, Peter Malms mest erfarna och skickliga skeppare, var den första att föra befäl på Alerte. Fem år senare bytte Humble fartyg med Peter Gustav Böckelman, som också var en skicklig skeppare men även hade andra värdefulla talanger såsom företagsamhet och språkkunnighet. Namnförslaget Alerte kom från Jakobstads museum. Vi på Alerte är stolta att bära samma namn som denna enastående fregatt.

Källa: Oscar Nikula, Malmska Handelshuset i Jakobstad, 1948

Fregatten Alerte

ALERTES LOGO

Alerte-logotypen har skapats med tanke om att förmedla en känsla av seriositet, service och gemenskap.

Jag ville inte göra det för pampigt, inte för skrikigt, inte för modernt, utan lagom återhållsamt, trovärdigt och elegant. Och tidlöst.

Namnet ”Alerte” ger en vacker, smäcker och lättläst ordbild med det valda typsnittet. Det andas tidlös kvalitet och ger ett seriöst intryck.

Figuren, som formats till ett gement a, symboliserar också bredden av verksamheten. De böjda, gröna och blå linjerna, ramar in det omfattande verksamhetsområdet.

Den röda pricken symboliserar stadens centrum och puls.


- Bengt Björk, designer